Dina ögon måste vara det vackraste jag sett..

Har suttit på en och samma stol i en timme nu och läst på min bok. Kopplat bort alla mina tankar, för jag tänker alldeles för mycket ibland. Jag har inte rört mig ur fläcken och nu känner jag av det i ryggen. Ett metall räcke har gjutit in sig i ryggen på mig (nästan i alla fall..). Men så händer det när man försöker sluta tänka - Man kopplar bort exakt allt.. till och med tiden, som bara rinner iväg.
Många säger att jag ska sluta oroa mig för allt, men det är just det - Jag kan inte.. Mina tankar blir som hav och jag simmar bland dem utan livboj.. Jag behöver någon/någonting som kan rädda mig från dessa tankar och funderingar..
Jag står där på ängen med gräset upp till knäna..
Siktar på ett mål som inte existerar..
Känner vinden i håret och hoppas på att träffa..
Träffa någonting..
Något..
Med det _inget_ jag har..
Spänner upp bågen.. Med det inget jag har att skjuta iväg..
Släpper och tittar efter inget.. Ingenting..

Ser det falla.. Det som var.. Ingenting

© Anneli Persson


Solen har gått ned och jag sitter ensam ute på bryggans slut..
Jag är inte ensam, för du finns där i mina tankar..
Men närvaron är tom..
Vattnet är isande kallt och när jag doppar ned fötterna..
Känner jag rysningarna stiga från tårna upp till huvudet..
Och jag kan riktigt känna nackhåret resa sig..
Det är så kallt att jag inte länge känner av mina tår..
Men jag tvekar inte och fortsätter..
Vattnet är uppe vid knäna..
Det enda jag vill göra är att dra upp mina fötter där ifrån..
Jag vänder mig på mage och jag håller mig uppe med raka armar..
Vattnet stiger upp till midjan..
Bröstkorgen..
Halsen..
Jag doppar huvudet och håller andan under ytan..
Mina ögonglober känns som is..
Men jag vill visa att jag vågar..
Jag vågar..
En hand drar upp mig och ställer mig upp på byggan..
Skriker ord som jag inte uppfattar..
Eller jag vill inte lyssna..
Det enda jag hör när jag verkligen anstränger mig är..
"Vafan håller du på med"..
Jag tittar dig i ögonen och säger..
"Jag kunde ha dött.. Men du räddade mig.."
Du tittar frågande på mig som om jag vore en idiot..
Men jag förstår dig..
Du skakar på huvudet och omfamnar mig med dina armar..
Jag kan känna din värme som en fängslande trygghet..
Och jag ryser när jag känner din varma hand mot min nakna svank..

© Anneli Persson



Kommentarer
Postat av: Ceralia

Jättefina dikter!!!!



Men, gumman... Hur är det med dig?!?!! :S

2010-07-14 @ 22:25:56
URL: http://ceralia.blogg.se/
Postat av: Anonym

varför använder du ord som du knappt vet vad dom betyder som verkligen inte passar in i sammanhanget? det gör att man fokuserar på dem ist för dikten... t.ex ryggmärg. jag tror du menar ryggrad, ryggmärgen är det som finns inuti, så om du inte menar att han tryckte in sina fingrar genom skinnet så borde du byta

2010-07-14 @ 22:54:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0